ההמונים מטרידים את הצדיקים בכדי שלא יתבטלו מגשמיותם

ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו (בראשית יא:לא)

וילך אברם כאשר דבר אליו ה' וילך אתו לוט (בראשית יב:ד)

ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו (בראשית יב:ה)

הקושיא מפורסמת – דהנה כאן נאמר שכבר הלך (בראשית יב:ד), ואח"כ שוב אמר "ויקח אברם… ויצא ללכת" (בראשית יב:ה).

ונראה לי שהתורה מלמד לאדם דעת, דהנה קבלתי מרבותינו הקדושים על ענין המתמיה עיני כל רואה, מה שנהג הדבר שההמון עם מטרידים הצדיקים, וכל אחד פורש שיחתו לפניו בעניני עסקי העולם הזה, עד כמעט שרוב הימים מטרידים את הצדיקים בענייני בעסקי בני אדם. והנה הוא לפלא מה זאת עשה הש"י לצדיקי עולם, אשר עבודתם צורך גבוה, וטוב טוב היה להם שיהיו פנויים לייחד ייחודים נוראים ופעולות נוראות בעולמות עליונים.

וקבלתי שהעניין הוא שצדיקים כאלה אשר השגתם גדולה, ובכל יום משיגים יותר אלקותו יתברך, ובכל יום תשוקתם מתגברת ביותר להש"י, עד כלות הנפש. וזה דבר ידוע שהנשמה או המלאך, אם משיגים יותר מכדי יכלתם, יתבטלו ממציאותם, כי בהתגבר טבע ותשוקת החלק אל הכל, ירוץ אליו בטבען להתכלל בכללו. וזה עניין ידוע בנדב ואביהו בקרבתם לפני ד' וכו' (עיין באור החיים).

על כן, מאת ה' היא זאת להצדיקים אשר השיגו והגיעו למדרגה אשר הוא כפי שורש נשמתם. והנה תשוקתם גדולה לעלות במעלות ומסילות היותר גבוהים – והנה יתבטלו ממציאתם ותצא נשמתם להכלל בשורשם. והש"י רוצה להשתעשע בעבודתם בעולם הזה. על כן שולח אליהם אנשים העוסקים באולם, אשר מושכים אותם ואת שכלם להתעסק עמהם בעניינם, ועל ידי זה תשאר נשמתם בגווים…

והנה נקדים מה שפירשנו בפרשת וילך, שאמר "וילך משה וידבר וכו'", ולא פירש היכן הלך. ופירשנו… ענין ביטול מציאות יקרא הליכה…

והנה נודע לכל מה שכתב בזוהר הקדוש גודל תשוקת אברהם אבינו אל הש"י, מה שיה חוקר בשכלו קודם שהתראה אליו הש"י. והנה כשגדלה מדריגתו וזכה להתגלות דיבורו יתברך אליו, אזי נתגדלה תשוקתו, והיה בקל שיתבטל ממציאתו, ובפרט שכלי הגוף היו קטנים מהכיל מחמת שלא היה מהול עדיין…

והנה היתה זאת לו לתועלת ולת[ח]בולה נמרצת התהלכות לוט עמו, שהיה משוקע בעסקי העולם. ובעת תגבורת התשוקה היתה התחבולה מאת היוצר כל שביטל אותו לוט והמשיכו לצד העולם, בכדי שתשאר נפשו וחיותו בגוויו, לעבוד עבודתו יתברך שמו ולא יתבטל.

(אגרא דכלה א: 167)

מודעות פרסומת

אודות בני יששכר

בלוג הבני יששכר, הרב צבי אלימלך שפירא מדינוב, פנינים על פרשת השבוע
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת נח - הצדיק זקוק להמונים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s