דרכו של צדיק לפשפש במעשיו, שמא לא כיון בהם לשם שמים

אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר אל תירא אברם אנכי מגן לך שכרך הרבה מאד (בראשית טו:א)

ר' אבין בשם ר' חנינא פתח: "רשע עשה פעלת שקר, וזרע צדקה שכר אמת" (משלי יא:יח): "רשע עשה פעלת שקר" – זה נמרוד, שהיו פעלותיו של שקר. "וזרע צדקה" – זה אברהם, שנאמר "ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח:יט),  "שכר אמת" – "אל תירא אברם… שכרך הרבה מאד".

בא לפרש "אל תירא אברם" – ממה היה מתיירא?

ומפרש על פי הפסוק הנ"ל שאברהם היה מתיירא, מי יודע אם כוונת האנשים הללו שהרג היה לשקר. דילמא היתה כוונתם הואיל, שאנשי סדום רעים וחטאים. וגם כן על קנאתו היה מפקפק, כי כן דרך הצדיקים מפשפשים במעשיהם אך כשעושין איזה מעשה טוב, מעיינים דילמא כוונתם לטובת עצמן. וכן היה אברהם מתפחד דילמא היה בזה איזה הסתה מצד היצר, והיה כוונתו חס ושלום שלא לשם שמים, רק בקנאותו על בן אחיו, שזה הוא בטבע לקנאות אל שארו ובשרו. וגם כן מה שנהג וותרנות בהחזירו למלך סדום כל הרכוש, דילמא היה בזה חס ושלום איזה ענין שלא לשם שמים, אשר לא ניתן לכתוב על אבינו אברהם.

אך זה דרך הצדיקים שמפשפשין תמיד על עניינם, ומזה היה מתיירא.

ולזה מביא הפסוק "רשע עושה פעולת שקר" – זה נמרוד, שכל כוונתו היה רק לשקר, כי הגם שבא ללחום על סדום, כוונתו היה על אברהם.

"וזרע צדקה" בוותרנותו למלך סדום כל הרכוש – זה אברהם. "שכר אמת" נאמר לו, "שכרך הרבה מאד". וזהו שאמר לו הש"י "אל תירא אברם".

(אגרא דכלה א: 209)

מודעות פרסומת

אודות בני יששכר

בלוג הבני יששכר, הרב צבי אלימלך שפירא מדינוב, פנינים על פרשת השבוע
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת לך לך - הצדיק בוחן את עצמו בתמידות וחושש שיפול בידי יצר הרע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s