כשיפול לאדם הרהורי עבירה במקום שאי אפשר להרהר בדברי תורה – יהרהר בחשבונותיו

ויהי כהיום הזה ויבא הביתה לעשות מלאכתו ואין איש מאנשי הבית שם בבית (בראשית לט:יא)

תרגום אונקלוס: והוה כיומא הדין ועאל לביתא למבדק בכתבי חושבניה…

הנה פלוגתא רז"ל ידוע (סוטה לו:) [א"ר יוחנן מלמד ששניהם לדבר עבירה נתכוונו… רב ושמואל חד אמר לעשות מלאכתו ממש וחד אמר לעשות צרכיו נכנס …] – ואונקלוס ז"ל תירגם לשבח, דקאמר מלאכתו.

דהנה, מאן דאמר "לעשות צרכיו" – מהיכן שפט זה? על כרכך מדקאמר "מלאכתו", ואיזה מלאכה היתה לו, הרי הפקיד אותו לאשר על ביתו, ויפקידהו רק לשרת אותו לבדו, והנה לא היה אדוניו בביתו. על כרחך, מלאכתו היינו לעשות צרכיו.

ואונקלוס תירגם "למיבדק בכתבי חושבנא" – שזה מלאכת הפקודים לכתוב הוצאות והכנסות וכיוצא. ומשמיענו הכתוב שעשה מלאכת אדוניו באמונה, הגם שידע שאין איש מאנשי הבית בבית. ובאותו היום עצמו דברה אליו לאמר שכבה עמי – עם כל זה נכנס לבית לעשות מלאכת אדוניו.

על כן תירגם המתרגם והוה ביומא ההוא [כיומא הדין], היינו באותו היום שדברה אליו, והכי"ף "כהיום" הוא כף הזמן, היינו סמוך תיכף להדיבור.

ומשמיענו הכתוב בזה דהנה כתבו הפוסקים כשיפול לאדם הרהורי עבירה במקום שאי אפשר להרהר בדברי תורה, דהיינו בבית הכסא, אזי יחשוב חשבונותיו. ועל ידי זה יפנה את לבו מדברים אחרים. והנה לא היה אז באפשר ליוסף להרהר בדברי תורה, שאפשר היה המקום מלא גילולים, ועל כן נכנס תיכף לחשוב חשבונות, בכדי שיפנה מחשבתו מהרהור.

(אגרא דכלה א: 293)

מודעות פרסומת

אודות בני יששכר

בלוג הבני יששכר, הרב צבי אלימלך שפירא מדינוב, פנינים על פרשת השבוע
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, פרשת נשא - התמודדות עם הרע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s