בשבת וביו"ט ראשון של פסח באין המוחין שלא על ידי מעשינו

ביום הראשון מקרא קדש כל מלאכת עבדה לא תעשו (במדבר כח:יח)

בכל מועדי ה' נאמר "מקרא קודש יהיה לכם", חוץ מיום א' דחג המצות – נאמר "ביום הראשון מקרא קודש", ולא נאמר "יהיה לכם".

מובן הדבר למשכילים בחכמה, דזה הוא החילוק שבין יום טוב לשבת, דבשבת באין המוחין שלא על ידי מעשינו, מה שאין כן יום טוב – על ידי מעשינו דייקא.

אך ביום הראשון דחג המצות ידוע הוא ענין מעשה הנס – כל המוחין ביחד שלא על ידי מעשינו, ונעשה גדולות קודם קטנות. כל כן נקרא "שבת" (ויקרא כג:טו): "וספרתם לכם ממחרת השבת". קראו הכתוב "שבת" הוא לטעם הספירה, להורות דמשום הכי בעינן לספור מחדש יום אחר יום, על השלמת כל קומת המוחין בהגדלה יום אחר יום, הגם שנשלמו ביום הראשון. עם כל זה אין לזה קיום, כיון שהיא שלא על ידי מעשינו, רק כמו שבת. על כן בעינן למיעבד עובדא על ידי מעשינו.

ועתה הרי שלך לפניך: בכל המועדים נאמר "מקרא קודש יהיה לכם", הקדש הנעשה בו היא "לכם", נעשה על ידי מעשיכם ונשאר לכם לקיום, מה שאין כן ביום א' דמצות, נאמר סתם "מקרא קדש".

הבן דבר ויונעם לך.

(אגרא דכלה ב: 148)

מודעות פרסומת

אודות בני יששכר

בלוג הבני יששכר, הרב צבי אלימלך שפירא מדינוב, פנינים על פרשת השבוע
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, פרשת במדבר - עמל תורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s